Wednesday, February 9, 2011

3 blocks down, 1 more to go

salam.


exam 3rd block of year 2 dah berakhir dengan last paper, MCQ tadi. Lepas exam, masing2 dengan hal masing2. Ada yang nak balik dah, ada yang balik hujung minggu. Ada yang nak keluar selesaikan hal yang tertangguh. Ada yang nak keluar nak celebrate birthday yang tertangguh masa revision week. 


Masing2 redha dengan peperiksaan yang telah berlalu. Exam kali ni memang tough. Tapi, sebenarnya, Allah dah tulis qadak dan qadar kita dah lama dah. Kita boleh jawab ke, kita lulus ke, tak lulus ke. Nak cakap bukan2 pasal soalan dan jawapan yang kita dah bagi pun macam tak berbaloi. Sekarang ni kita mampu berdo'a dan tawakal kepada Allah.


Pergantungan pada Allah... itu yang paling penting. Overconfident dengan diri sendiri pun tak boleh, nak berburuk sangka pada Allah lagilah tak boleh. Jadi, senyum, bersyukur dengan bantuan yang Allah dah bagi selama ni dan beristighfar jika kita ada berasa riyak dengan diri sendiri atau bersangka yang bukan2 pada Allah.


Preparation for next block. block Locomotor and nervous systems. menarik!


Mesti kena tau anatomy. This is central nervous system. O, tak masuk lagi dengan ganglion sume skali :)


Physiology of CNS and locomotor. Complicated tak? :)


Of course the ma'am besar dalam CNS and locomotor. The brain...


And every nerve has its own function(s). Kalau tak de satu, mungkin tak bercakap, tak dengar, tak de sense ape2 pun. :) Jadi, hargailah diri anda ye!


The drugs yang akan work on CNS.


dan juga the disorders. congenital atau acquired. :)

Menarik tak? :D cakaplah, menariknya! dan kita akan excited nak belajar. betul tak?

Nak belajar pasal diri sendiri pun dah secomplicated ni. Apatah lagi ciptaan2 Allah yang lain. Every cell is priceless. Every system bekerja atas kuasa Allah. Kita hanya belajar how it works. kita hanya belajar why this happen. Kita belajar mechanismsnya. Tapi kita tahu kita bukan serba tahu.

Dan kita tau yang kita tak mampu nak bergerak kalau salah satunya malfunction. Kita tak mampu nak makan kalau esophagus kita tak synchronize pergerakan peristalsisnya. Kita tau kita tak mampu nak bernafas kalau bronchus kita consricted dan tak benarkan air untuk lalu. :)

Kita tahu tak bermakna kita serba tahu. Kita tahu tak bermakna kita boleh riyak. Kita tahu tak bermakna kita boleh overcome kuasa Allah. kita masih bawah kekuasaanNya. Saya selalu sedarkan diri saya dengan fakta2 ni supaya saya sedar siapa saya. Becoming a doctor bukanlah bermakna kita superior dari orang lain.

Wallahu a'lam

2 comments: