Tuesday, January 11, 2011

Tutupla tu... eh, ke tak cukup tutup lagi?

ari ni nak cite pasal tudung. well, a part of it. tak la explain pasal contoh2 tudung, atau originnye atau hukum memakainya. tapi menceritakan situasi yang mungkin kita terlepas pandang.


sorang kawan pernah cerita kat saya yang sorang brother ni complaint pasal tudung indon. 
pelbagai warna dan bentuk!
"kenapa ea girls suka pakai tudung indon tu? melekat kat badan kot.. pendek plak tu..."


"tudung tu labuh tapi.. melekat kat badan sampai bentuk bahagian depan. if you know what i mean.."


lebih kurang macam tula maksud ayat dia. kira cam walaupun bertudung, masih menampakkan, maaf, bahagian depan wanita. uh, censored ke saya cakap? tapi tula realitinya. takut2 dilabel oleh sahabat2 'adilah ni tudung je labuh, mulut...masya Allah...'.


ok sambung2. kadang2 ada jugak lecturers yang pakai tudung indon yang labuh, cakap kat depan, explain about her subjects, macam tak sedap mata nak memandang dia. well, kadang2 bila lecturers bagi ilmu kat depan, nak jugak memandang pada guru2 dengan perasaan kagum dan hormat dan kasih sayang. tapi... em... cam nela nak explain kat dia. takut dia terasa plak. any idea? please...


jadi, kita tau orang cakap yang berhijab (yakni bertudung) sebagai memakai tudung. tutup rambut.tutup telinga.  tutup leher (sebahagian mungkin tutup). 


ha.. cakap pasal bertudung ni, ada juga yang hanya menutup rambut, tapi leher dijaja, dinampak orang. kalau pakai tudung bawal atau selendang ala-ala jarang dan terbuka, yang tak pakai inner tudung, memang la nampak bahagian leher. nak tanye je rasa, 'agak2 leher tu kena tutup tak? ke rambut je aurat?'. rasa dia malu kat situ juga rasanya.


ok2. jadi pokok pangkalnya, apa yang Allah cakap ea pasal hijab ni?

"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasanya (auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka..... hingga akhir ayat." (QS An-Nur:31)
o... rupa2nya Allah dah cakap dah dalam kalam suciNya. ingatkan tak de... untuk perempuan beriman, pandangan kena jaga, kehormatan kena jaga, aurat kena jaga (nanti cek mana aurat kita. jangan main bantai pakai baju ape2 je), dan yes, melabuhkan kerudung hingga dada. bukan sipi2 nak tutup atau membentuk plak bahagian dada. tu tak kira menutup tu...


kira kalau tutup hingga dada, perlu juga tutup telinga, leher dan bahagian2 antara hujung rambut hingga bawah dada. dan pastikan kerudung anda tidak membentuk mana2 bahagian tersebut. 


kalau kita sama2 perhatikan, bahagian2 yang Allah suh tutup dan longgarkan pakaiannya adalah kebanyakannya bahagian yang dibentuk oleh lemak atau banyak lemak kat situ. kalau kita perasan, bahagian2 nila yang menarik perhatian lelaki untuk dilihat dan bisa manggoncang iman lelaki. kalau lelaki yang tak de iman dah, tak de goncang2 iman dah, terus terkam ke. dan sebab tu la banyak kes2 rogol, kes2 dicabul tanpa rela dalam society kita. macam2 versi. bergilir2 la, dipitamkanla, dalam lorong gelap lah.


jadi, tu sume protection summoned by Allah to women yang beriman supaya dapat mengelak daripada hilangnya kehormatan diri. kalau dah tak kisah pasal pride, err... kena tengok aqidah dan iman. ada lagi ke tak?


simpanlah kecantikanmu untuk orang berhak. pastinya kau akan rasa berbaloi untuk menjaganya. 
Hijab is my choice. How about you? :)
jadi, sama2la kita menjaga aurat ye! :)


Jadi, pokok pangkalnya, kita nak jadi hamba fesyen ke, hamba nafsu ke, hamba manusia ke, hamba Allah? itu pun pilihan sebenarnya. at least kalau jadi hamba Allah, kita superior dari hamba2 yang lain. bahagia di dunia, bahagia di akhirat. so, choose wisely. pilih pakaian pun wisely k! 

wallahu a'lam.

p/s: oh, ayat tunggang langgang. maaf.. :P

11 comments:

Laut biru said...

best2..mabruk dil!! =)

Adra Rafee said...

alhamdulillah... lame dah simpan nak tulis ni. tibe2 rasa nak tulis jugak. PMS kot. hehe

ko tau husna punye blog?

a.j. said...

fuyoh. sempoi je penulisan. dalam masa yang sama penuh peringatan

Adra Rafee said...

tu cam ne cara saya cakap dengan orang kot. sebab tu cam 'tu'. malula plak. jzkk.

Nurul Ain Hajamohideen said...

bgus2, klu org yg berkenaan dpt tht msg, mmg hit on e nail la ;p

Adra Rafee said...

inshallah.. ada la tu cara2 Allah nak sampaikan pada hambaNya. mungkin dia tersentuh atau mungkin tak. itu pun kerja Allah :)

thanks for singgah! hehe

Anonymous said...

Mabrukk!! hehe.. bce2, sy0k gak.. sambung jerlah smpi habis.. haha

Adra Rafee said...

huh! anon, ni aida la ni. hehe

alhamdulillah... :)

Anonymous said...

mne nk dapat nme tu?? nape nme sye 'an0n'?? tidakk!!

dai'e said...

hehe... w00tw00t~

Unknown said...

hehe... dah jumpa cara dah, aida?