Monday, January 17, 2011

memadamkan api lilin... susah ke?


salam.


pernah tak tengok api lilin? er.. ape punye soalanla.. hehe. mestila pernah kan?. most of people mesti pernah tengok lilin yang menyala dan memadamkannya. biasanya lilin digunakan untuk menyinarkan sesuatu tempat yang gelap dan sewaktu black out. untuk menyalakannya senang dan untuk memadamkannya pun senang. 
Fuh! Padamlah ang...
tapi, pernah tak cuba memadamkan api lilin tanpa membuat apa2 physically tapi hanya dengan berdo'a?


em, pernah tak? garu kepala macam mana boleh terpadam dengan tanpa berbuat ape2? itulah bergantung kepada pergantungan kita pada Allah.. 


saya telah mengalami keadaan tersebut pada hujung minggu lepas semasa camping yang telah diadakan di Edo Agro Picnic (EAP) di Bukit Ibam. Aktiviti memadamkan api lilin tu merupakan checkpoint pertama bagi kumpulan saya dalam explorace.


"ok. sekarang akak dah nyalakan lilin. akak nak korang cuba padam api lilin ni tanpa buat ape2 pun untuk padamkan lilin kecuali dengan berdo'a dalam masa 7 minit"


kitorang bila dengar sedikit terkejut. 


"tapi kak, boleh ke padam api ni kak? kalau nak padam, mesti ada usaha dari kitorang. takkan nak padam macam tu je.."


kata saya meragui arahan akak tu.


"tak pe. boleh je padam. korang do'a je. ada je kumpulan sebelum ni padam api dia hanya dengan berdo'a. masa tu ada angin yang kuat tapi kejap je, dapat padamkan api lilin ni."


saya memandang sekeliling. macam mana angin nak datang? pokok besar plak tu kat sini. nak buat cam ne? hm... do'a jela.


kitorang pun do'ala semoga ada angin yang kuat datang untuk padamkan api lilin tu. macam2 la. baca surah Taha la, do'a pejam2 mata la. tapi masa do'a tu, kadang2 timbul. Allah nak ke tolong dan makbulkan do'a aku? dahla banyak dosa, banyak komplen, banyak cakap. banyak ape lagi. 


"ok. ada masa 2 minit lagi."


aduh, 2 minit lagi. angin kadang2 bertiup kuat tapi tak mampu nak padamkan api lilin tu. kadang2 rasa putus asa. kadang2 rasa kena usaha lagi. kadang2 rasa nak pi sana padam dengan tangan je.


"ok. masa dah tamat." masa dah abis. tapi api lilin masih tak padam lagi. kitorang dengan muka pasrah menunggu penjelasan akak tu. masa tu tak sabar nak dapat klu ke stesen seterusnya.


"ok. ape yang korang dapat dari stesen ni?"


macam2 jawapan keluar dari mulut kitorang. kuasa do'ala, yakin dengan do'ala, usaha kena adala, rasa berharap pada pertolongan Allahla. macam2.


"stesen ni pasal ape? salimun aqidah kan? aqidah yang sejahtera. apa yang ada depan korang hanyalah sebatang lilin yang menyala. nampak senang kan? cumanya nak minta korang padamkan api lilin tu dengan berdo'a kepada Allah. memang kita boleh padam dengan tangan kita tapi setakat mana kita bergantung harap kepada Allah? 20%? 50%? 80%? sepatutnya 100%. betul tak?


cuba bayangkan masa keadaan kita tak boleh nak buat ape2 nak selamatkan diri selain dari berdo'a. contohnya, dalam keadaan kita seorang diri di hutan. kita berjalan, berjalan. then, tiba2 kita jumpa dengan seekor harimau. masa tu kita tak leh nak buat ape2 selain daripada berdo'a kepada Allah supaya Allah jauhkan harimau tu dari kita, supaya harimau tu tak makan kita. masa tu, berapa tinggi pengharapan kita pada Allah? berapa banyak?"


kitorang senyap. kan dah kena sebijik. aduh!


"pernah terjadi masa zaman Tok Kenali. masa tu hujan lebat sangat. pastu, Tok Kenali tu datang ke masjid dengan basikal dalam keadaan yang kering! tak de setitik air pun. cuba bayangkan. sedangkan sifat air tu menbasahkan. betul tak?


Lalu orang tanye dengan Tok Kenali, "macam mana tok boleh datang ke masjid dalam keadaan kering sedangkan masa ni hujan?" Tok tu pun jawab, " sesungguhnya aku berdo'a dan berharap pada Allah supaya hujan tak membasahi aku".
Hujan yang membasahkan...
betapa habatnya orang 'alim pada masa dulu. sekarang ni nak minta padamkan api lilin ni tak terpadam pun. maknanya pengharapan dan pergantungan kita pada Allah tu masih belum sepenuhnya. masih belum sempurna. kita masih ragu2 dengan bantuan Allah"


aduh! sebijik lagi.


bila fikir balik, maksudnya masalah aqidah kita ni pun tak setel lagi. macam mana bantuan Allah nak datang? macam mana Allah nak tolong orang islam kalau kita sendiri ragu2 dengan kuasaNya? fikir sedalam2nya...


kadang2 hairan tak dengar kisah sahabat yang sanggup tinggalkan kekayaan, keluarga hanya semata2 untuk berhijrah ke Madinah?


hairan tak dengar kisah Abu Bakar as-Sidq yang sanggup membelanjakan seluruh hartanya. diulang, seluruh hartanya ke jalan Allah dan hanya meninggalkan Allah dan Rasul untuk keluarganya?


hairan tak dengar kisah sahabat2 yang berani ke medan jihad semata2 untuk mati syahid?


hairan tak dengar kisah Ali bin Abi Talib yang sanggup menggadaikan nyawanya untuk tidur di tempat tidur Rasulullah pada usia yang sangat muda semasa penghijrahan Rasulullah?


hairankah anda mendengar kisah Bilal bin Rabbah yang sanggup disiksa dengan kepanasan padang pasir dan diletakkan batu besar di atasnya hanya kerana mentauhidkan Allah?


Hairankah anda? hairankah?


itulah kekuatan aqidah. itulah kekuatan iman. itulah keislaman yang sebenar-benarnya. mereka itu bergantung sepenuhnya kepada Allah. 


itulah aqidah yang sempurna. itulah ciri2 mereka yang dimasukkan ke dalam syurga Allah. 


belajarlah dari mereka yang dah tak de kerana kita dah tahu kesudahan mereka.


dalam checkpoint pertama tu, banyak sangat benda yang dah belajar. rupa2nya rasa yakin pada bantuan Allah tu tak cukup sempurna lagi. rupa2nya masih lemah pegangan saya pada tali Allah. rasa malu sangat.


ape2 pun, sama kita koreksi diri. cek mana2 yang kurang. sebab dalam dunia yang sementara ni tak de lagi tempat pergantungan yang terbaik lagi selain kepada Allah...
Walking in clouds to find You

2 comments:

Laut biru said...

BEST2,,,:)

Adra Rafee said...

nanti lain kali... ko pi jugak MK. doa ko sihat dari sekarang. he-he