Tuesday, January 18, 2011

stesen kedua... apakah...

salam.


sambungan daripada stesen pertama yang sebelumnya, salimun aqidah. refer kat sini :)


oh. penatnya nak cari. dapat klu dari ayat Qur'an pasal tempat berkumpul orang islam. kitorang terus menuju ke surau. mana lagi... :)


saya la sampai last skali sebab jadi orang patah kaki. so, kaki diletakkan kayu supaya susah nak jalan. huh. memang susah pun.




"penat. penat."


"ok. pilih nak soalan nombor 1 ke, 2 atau 3."


"nombor 1!" dengan semangatnya mira cakap.


"ok. bacakan do'a qunut dan berikan maksudnya."


aduh! apakah! susahnya... kitorang dah pandang muka sesama sendiri. tula, baca tak pernah nak hayati maksud... main baca je. ngantuk plak masa solat subuh. tak pernah review solat balik. aiyo...abis kutuk diri sendiri. padan muka!


kitorang pun bacala setiap baris do'a qunut and translate dari bahasa Arab ke bahasa Melayu. bahasa Arab pun malas nak belajar. dah tersasul2.



Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun
yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah
Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas
keluarganya dan sahabat-sahabatnya.


Kalau kita tengok maksud do'a Qunut, sangatlah best. sangatlah romantik. sangatlah penuh dengan cinta. sangatlah penuh dengan pengharapan.


Kita minta petunjuk dari Allah sepertimana Allah bagi petunjuk kat orang sebelum ni. sape orang sebelum ni? sahabat2, tabi', tabi'in, orang2 'alim. kita nak berada di jalan lurus Allah sampai kita mati sepertimana dorang yang dulu2 yang hidup kerana Allah, selamat dari api neraka dan dikurniakan syuga. kan syurga tu tujuan utama kita, kejayaan utama kita. tak nak ke?


Kita minta sejahtera dalam hidup di dunia dan di akhirat macam orang yang Allah dah sejahterakan. apa itu sejahtera? adakah kita sekarang ni sejahtera? dah damai? dah tenang? kita banyak sangat nikmat tapi tak pernah tenang. tapi orang2 yang Allah dah bagi ketenangan, mereka ni walaupun banyak ujian dan tanggungjwab, mereka sangat tenang. tak nak ke jadi macam tu?


selain kita minta sesuatu pada Allah, kita juga minta perlindungan daripada Allah. perlindungan atas perkara yang buruk Allah dah tetapkan untuk kita. kita jadi takut kalau2 kita diuji dengan sesuatu yang kita tak mampu nak handle sampaikan kita bersangka buruk pada Allah. sampaikan kita tak mampu nak bersyukur pada Allah..


memang masa tu rasa malu sangat sebab tergagap-gagap lagi nak bagi maksud do'a qunut meskipun baca setiap hari. kalau diingat balik dah brape lama dah kita solat? katakan mula solat masa solat tadika. 6 tahun. sekarang ni brape tahun? katakan 22 tahun. jadi, sekarang dah brape tahun solat? 16 tahun. 16 tahun bukanlah tempoh masa yang singkat. laaaameee sangat...


then, pernah tak terdetik hati kita nak tengok balik maksud bacaan dalam solat? pernah tak kita merasa nak hidup, berenang-renang dengan maksud bacaan dalam solat?


Kalau semua orang buat cam tu, mesti kita jadi orang yang lain sangat lepas solat. kita jadi lebih baik dari sebelumnya, kalau solat kita sendiri dah setel. kalau tak setel, sebab tu jadi macam sekarang ni. banyak alasan untuk buat kebaikan. banyak alasan untuk dakwah. banyak alasan untuk berkorban kerana Allah.


lepas ni, homework untuk tengok balik maksud bacaan dalam solat. ape yang kita maksudkan bila kita sebut perkataan2 dalam solat. ape maksudnya bila kita cakap Allah lah yang Maha besar? apa maksudnya dengan ucap alhamdulillah masa baca al-Fatihah? ape maknanya semua yang kita ucapkan.


hiduplah dengan bacaan solat. berenang-renanglah dengan rasa cinta, syukur kita pada Allah. 


sesungguhnya, tiada cinta lebih tinggi selain cinta pada Allah...



4 comments:

a.j. said...

sayangnya awak dekat Allah

Adra Rafee said...

oh. sayang! :))

Anonymous said...

sepatutnye akak kena ade puntuation yg bet0l.. mcm ni, "ohh, sayang sgt kat Allah. Dialah yg bagi kehiduan, sempurnakan kehidupan, beri rezeki, dan beri perasaan. Saya guna perasaan ni. Perasaan cinta ni, hanya untuk-Nya".. 0k x?

Adra Rafee said...

ok2! :)) kalau ada butang like akak tekan LIKE! hehe