Monday, January 3, 2011

Datang tanpa sedar...





semalam kami, pelajar Medic 2nd year terima berita kematian orang tersayang bagi 2 orang sahabat kami. pastinya pemergian mereka memberi satu kelainan dalam hidup untuk masa2 yang mendatang. semoga mereka tabah dengan takdir yang ditetapkan oleh Allah dan meneruskan hidup dengan penuh kekuatan. takziah kepada mereka dan ahli keluarga.


yang masih hidup, beringatlah. kematian itu pasti dan akan menerjah kita pada masa kita belum tentu lagi bersedia. sedia dari segi amalan yang banyak kurang sana sini. apalah ketetapan kita yang ditetapkan oleh Allah agaknya. entah meninggal masa belajar ke, masa memandu ke, masa bersuka ria ke, masa menonton muvee ke. atau pada masa2 kita tak sangka pun. tapi setiap kematian itu Allah telah meletakkan asbabnya.


jadi, kita sebagai manusia yang sentiasa terlupa dan lalai ni nak buat ape ye?


perkara pertama pastilah kita terfikir do'a. moga2 kita mati dalam husnul khatimah, dan bukan su'ul khatimah. do'alah sebanyak mungkin. bila kita berdo'a, pastilah kita punye niat dan kesungguhan untuk mendapat kesudahan yang baik.


tapi... do'a je tak cukup kan? mesti datang dengan usaha. bila kita berniat, dari niat yang lemah itu ia akan membesar dan menguat dalam ingatan dan hati. Lalu, ia akan mengeras dan akan lahir dari kita perbuatan yang membawa kepada niat tu. itulah niat sebaik2nya. diteruskan dengan amalan oleh tubuh kita.


dekatkan diri kita dengan perkara2 yang menjadi ciri2 bagi orang yang mendapat kesudahan yang baik. misalnya, solat. upgrade solat kita dari lewat waktu jadi awal waktu. pastu, berjemaah pulak. susulkan pulak dengan solat sunat. kan cantik tu? itu bab solat.


kalau benda2 sunnah macam sedekah. dulu liat2 nak keluarkan dompet nak bagi something kat orang yang memerlukan, pada tabung Palestin, masjid2. sekarang ni, banyakkan bersedekah. cuba dalam sehari set a portion of our money for charity. mulakan dengan nilai yang sikit. pastu, upgrade lebih lagi. 


kita selalu dimomokkan oleh dunia atau internal factor pasal kefakiran atau kemiskinan kalau bersedekah. atas sebab tu kita jadi takut untuk membelanjakan harta untuk kebaikan. sedangkan Allah dah janji dalam kitabNya, Dia akan gandakan dari 1 nilai sedekah kita kepada 700 kali ganda. banyak kan? jadi, kenapa kita nak takut. 


selain dari tu, banyak lagi amalan2 yang baik yang kita boleh buat dan apply dalam hidup contohnya beri nasihat, menghadiri majlis ilmu, dan macam2 lagi. banyakkan amalan2 yang bisa mendekatkan kita dengan amalan2 husnul khatimah, atau amalan2 syurga. 


moga kita semua tergolong dalam golongan yang baik. :)

No comments: