Friday, October 12, 2012

Dari mata turun ke hati...

Hari ni merupakan hari last kami 9 orang di department of ophthalmology. Posting yang singkat tapi memang best. Percaya atau tak, for the first time, memang terasa kefamilian bila posting medikal. wow, tak la kata posting lain tak best, tapi poting ni memang terasa kekeluargaannya. Well tengokla posting lain nanti camne. Tapi memang terasa sangat posting ni best.

Masa mula-mula masuk dulu, memang rasa stress sebab banyak teknik baru yang perlu dipelajari. Tambah-tambah lagi dengan melihat ke fundus mata patient tak nampak (funduscopy adalah satu teknik untuk melihat ke dalam mata patient menggunakan funduscope). Bile first time buat, memang rasa tak selesa sebab kite akan berada dekat sangat dengan patient, sampai kadang-kadang boleh tercium.

Masa first clinic, alhamdulillah dapat patient perempuan. sepanjang kite posting hanya 2 sahaja patient lelaki kite clerk. Usia pun dah bapak-bapak kite punye usia.

Em.. plus dengan pakar-pakar yang mengajar dan staffs semua.. memang kite akan rindu suasana tu. Pagi-pagi mula dengan standing meeting, ada bacaan qur'an, hadith, dan inspiring words. Dr. Khairidzan dan Dr. Adzura adalah antara doktor yang kite kagumi. Even though they have bigger title than just doctor, they don't mind if we call them just 'Dr.'.Plus dengan medical officers yang happening and sporting, Dr. Heliza dan Dr. Fadzilah.

Memang sepanjang kelas diorang memang terselit kelawakannya. Wah, kite dah start rindu posting ophthalmology...

Dari kanan: Syira, Ina, Kak Awatif, saya, Dr. Fadzilah, Husna, Fawwaz, Fasha

The whole class with Dr. Adzura

No comments: