Wednesday, October 17, 2012

Recycle yourself


Pernah tak terfikir macam mana kalau kite meninggalkan dunia ni pada keadaan kite sebenarnya tak banyak amal, anak yang soleh pun tak de (sebab tak kawin lagi) dan ilmu yang bermanfaat yang pernah dikongsikan dengan orang lain pun tak banyak?

Macam mana kite nak berdepan dengan Allah nanti? hm...

----

Masa dalam dewan bedah tadi (kena masuk selalu sebab tengah posting bius), kitorang sempat berbual dengan doktor bius. Kitorang ikut doktor tu dari pembedahan yang kedua dalam dewan tu hingga pembedahan ke empat. Semuanya kes kanak-kanak. 

Dalam masa senggang, sebab patient stabil, kitorang pick a place kat corner dewan tu and berbual. Doktor tu mentioned about program awareness kepada pendermaan organ kat UIA nanti pada 30 Oktober 2012. 

Pada mulanya, dulu-dulu, pernah terfikir nak bagi. Tapi ntah kenapa mungkin sebab semangat turun atau pelbagai persepsi dari orang lain, menyebabkan keinginan untuk menderma itu turun. Tapi, bila berbincang balik dengan doktor tadi, rasa terbuka hati balik.

Mungkin ramai orang fikir derma organ ni sakit. Hm... sakit ke? Kalau kite dah meninggal dunia, semua sensory pathway kite pun akan turut hilang. So, sakit tu memang tak de.

Atau mungkin kite takut famili kite tak sanggup nak tengok lagi mayat kite lepas organ kite diambil. Hm.. hal ni kena inform and bincang dengan famili pasal keinginan kite untuk menderma. Kalau mereka tak setuju untuk bagi masa kite dah meninggal, organ kite tak dapat didermakan. Jadi, kenala convince dorang dulu...

Kadang-kadang kite rasa, apa yang kite ada adalah kite punye. Sebab tu kite tak sanggup nak bagi kat orang lain. even though kite dah meninggal dunia. Sedangkan kite lupe bahawa semuanya Allah yang punye. (Oh. maafkan aku Allah.)

Atau mungkin kite akan rasa semangat, kalau la organ kite dapat pada orang yang baik-baik, orang yang berdakwah, orang yang selalu memperjuangkan agama Allah, bukankah kite telah menempah pahala yang tak putus-putus. Alhamdulillah disebabkan keinginan kite untuk derma organ, Allah telah meletakkan takdir dia untuk menerima organ kite. Dan usaha dakwahnya tidak terhenti kerana Allah telah menyambung nyawanya dengan asbab organ yang telah kite dermakan. Subhanallah..

----

Sebab tu la terfikir, kalau la dalam hidup ni, tak sempat nak fulfill 3 benda yang akan membantu kite di alam barzakh, harapnya ada juga pahala yang kekal sampai bila-bila walau kite dah meninggal dunia lama dah. 



No comments: