Saturday, July 7, 2012

saya geram bila ada orang pertikaikan boikot

saya geram dengan mereka yang dsuka downkan usaha boikot barang israel


Kalau pernah ikut mana2 program atau talk by Viva Palestina, atau Aqsa Syarif, dah lama digariskan 4 produk utama untuk diboikot iaitu McD, coca-cola, nestle, and l'oreal.


dan mestilah korg cari kat google tak jumpa kejayaan2 seperti:


Hasil daripada usaha-usaha boikot sebelum ini, beberapa syarikat gergasi telah menarik kembali sumbangan dan sokongan mereka kepada Israel. Antaranya, Nokia (ya benar, anda kini boleh menggunakan kembali henpon 3310 anda yang anda simpan dalam almari itu), Danone (yeeaaaayyyy dah boleh makan Chipsmore) dan Arsenal FC (silakan sokong Arsenal sekarang juga!) telah menarik semula pelaburan dan kepentingan mereka di Israel. Nah, bukankah terbukti sudah anda mampu melakukan perubahan hanya dengan memboikot..?? (quote from Fb org)


dan mana korg dapat maklumat camni adalah dengan update kat tempat yang betul dan dipercayai. Korang sendiri cakap google, yahoo dorg punye kan? and what do you expect? Korang tak tau benda tu tak bermakna benda tu tak de.


jadi, skang korg dah tau. 


Memang betulla org cakap, kejayaan adalah untuk org yang yakin dan istiqamah dengan usahanya. Jadi, terpulanglah korang nak bersama dengan kafilah dakwah ini atau tak. Tapi janganlah nak down kan usaha sesama muslim. tak baik...


kalau tak larat nak buat, jgnlah susahkan usaha org lain. Kalau tak leh nak buat baik, jgn bt jahat.


Jadi skang korang dah tau kan? memang la boikot cara org kafir. Tapi tak ingat ke kejadian perang khandak? taktik parit tu, bukan taktik org muslim tapi taktik org parsi yang kafir. Tapi Rasulullah amek je cadangan tu... Rasulullah tu...


ok? jelas ke? kalau tak jelas, sila study sejarah ye...



Thanks kak Hanis Yahaya for the statement. :)




---


kite memang geram sangat masa buat statement ni di FB. huh. sampai hati cakap, 'tak nampak ape2 perubahan pun kat McD. sama je...'


Kalau cakap dorang jahil, memang dah nampak sangat dah. tak yah cakap. 


Ada juga yang cakap, 'saya bagi 20sen je kat McD. Then, saya dermalah rm2 kat tabung Palestin. itu tak efek ape2 kan?'


Apa mementingkan diri punye statement la. memang membencikan. I hate people yang suka menjatuhkan sesama Muslim yang buat kebaikan. Yes, you are free to make a statement, atau voice out your opinion. Tapi, good muslims adalah mereka yang tak membahayakan muslim yang lain dengan lidah dan tangannya. (Hadith)

pleasela. Use your only-2%-used-brain to do good to people. Use them wisely. Anda akan dipertanggungjawabkan atas semua tu.

No comments: