Tuesday, June 12, 2012

Sebarkan kata-kata berhikmah ini

TAWAKKULl Karman ialah seorang wanita yang memenangi Anugerah Nobel (Noble Laureate) Keamanan berasal dari Yaman. Beliau juga lebih dikenali sebagai Ibu Revolusi Yaman.

Apabila wartawan bertanya kepada beliau mengenai pakaiannya yang menutup aurat, Hijab (tudung kepala) yang disifatkan sebagai tidak sesuai untuk tahap intelektual dan pendidikan beliau, Tawakkul Karman telah menerangkan dengan cukup jelas untuk kita semua renungi dan ambil iktibar.

Apa jawapan Tawakkul Karman?

"Manusia di zaman awal peradaban hampir telanjang, seiring dengan pencapaian ilmu dan tamaddun manusia, mereka mula mengenakan pakaian. Makin lama makin banyak untuk menutupi tubuh badan mereka.
Apa yang saya pakai hari ini melambangkan pencapaian tertinggi peradaban manusia dan ianya bukan satu langkah kebelakang. Malah, manusia yang mula meninggalkan pakaianlah orang yang ingin mundur dan kembali ke zaman purba."

source: http://milosuam.blogspot.com/2012/06/sebar-respon-pemenang-nobel-keamanan.html#ixzz1xVHwYhZ4

Adilah: what a wise word. Nak sangat jadi macam dia, seorang yang kental jiwanya, dekat dengan dakwah...

Ya Allah, datangkan ispirasi padaku untuk sentiasa bertindak bijak dan berkata bijak.

4 comments:

..nor.. said...

Assalamualaikum kak deelah..akhirnya, i ve been waiting 4 u to update ur blog..hehe

suka lah post ni

Adra Rafee said...

wa'alaikumussalam...

wa.. malunye lama tak update blog.tak tau la sibuk ape sbnrnye. :)

akak pun suka dgn post ni. mmg jawaban yg sgt wise. memang Allah betul2 syg pd dia.

lagi satu, akak rasa memang dia dah lama bersedia dgn soalan macam tu. lagi2 bile dunia mula mengenali dia. so, kite pn kena bersedia macam tu jugalah :)

Aida 윤 said...

Mabruuk 'alaiki ya ukhti. Takhbirii al fawaid al maklumat. :)

Adra Rafee said...

@ Aida

sama2 :)