Wednesday, March 23, 2011

Didik diri menjadi sempurna

Aisyah pernah cerita, "Dean kitorang pernah cerita kat kitorang. Dulu masa dia study di oversea, non-Muslim tak percaya pun dia Muslim. Then, Dean kitorang tanya, kenapa? Mereka cakap bahawa pada mereka, Muslim tu kotor dan pengotor."

Masa Grooming Class yang dihadiri oleh Aisyah, pengajar tu menekankan supaya sebagai seorang Muslim, kita hendaklah kemas dan bersih. Pengajar itu mengatakan dia baru memakai tudung 5 tahun yang lepas. Bukan dia tak tahu menutup aurat itu wajib tapi persepsi dia pada orang yang memakai tudung tak baik. Dan disebabkan itu dia tak memakai tudung sehinggalah 5 tahun lepas. 

Mungkin bila kita dengar, kita jadi sangat marah sedangkan Islam itu sendiri sangat-sangat menitik beratkan kebersihan. Jika tak bersih, kita tak boleh solat. Jika tak bersih, yang akan berkawan dengan kita adalah syaitan sebab Allah suka sangat orang yang bersih.

Kalau beginilah keadaannya, akhlak Muslim itu sendiri boleh merosakkan nama islam itu sendiri tanpa perlu non-Muslim merosakkannya. 

Betul tak?

Islam itu agama yang sempurna. Dengan kesempurnaannya, ia mampu membentuk Muslim itu sendiri menjadi sempurna. Kerana itu islam bukan sekadar agama tetapi sebagai deen atau cara hidup.

Seharusnya...

Muslim itulah yang sepatutnya tersusun urusannya.

Muslim itulah yang sepatutnya mudah tersenyumn

Muslim itulah yang selalu berkata-kata dengan perkataan yang baik dan bermanfaat.

Muslim itulah yang selalu menjaga masa.

Muslim itulah yang mantap hubungannya dengan Allah dan manusia.

Muslim itulah yang tidak mudah berputus asa dengan dugaan dalam kehidupan.

Muslim itulah yang lembut kata-katanya.

Muslim itulah yang bersih dan kemas.

Muslim itulah yang rajin menuntut ilmu dan paling menghargai ilmu.

Muslim itulah yang baik  dan bersih akhlaknya.

Muslim itu seharusnya sempurna luar dan dalam kerana Islam itu sempurna dan tiada cacat celanya.


Dan semua didikan ini, semua kebaikan ini ada dalam tarbiyah. 10 muwasofat yang cuba dibentuk dalam tarbiyah merangkumi semua sifat ini, jika anda memerhatikan. :) 

Tarbiyah itu sedang membina anda semua untuk menjadi sempurna kerana itulah islam. 

Wallahu a'lam..

No comments: