Saturday, February 19, 2011

114


Berlindunglah dengan nama Rabbmu. Berlindunglah dengan nama Malikmu. Berlindunglah dengan nama Ilahmu.

Dialah Rabb, Dialah Malik dan Dialah Ilah. Allah.

Dari siapakah perlu kita berlindung? 

Itulah syaitan yang sentiasa menunggu peluang bila kita lalai mengingati Allah lalu membisikkan kejahatan pada jiwa kita melalui senjata2nya yang kita selalu tak perasan sama ada jin atau manusia.

Selalu berlaku dan kita sendiri tak perasan apabila selalu termakan dengan ajakan teman2 yang jahat sehingga kita sendiri terjebak dengan dosa. Itulah syaitan bertopengkan manusia.

Allah itu Maha Pengasih, Maha Lembut dan Maha Adil dengan membekalkan kita dengan do'a dan zikir untuk berlindung dari bisikan2 syaitan. Tidaklah Allah itu kejam melainkan Dia sangat adil kerana membekalkan hamba2nya yang beriman dengan perlindungan. Allah melarang syaitan daripada menggoda hamba2nya beriman dan yang sentiasa mengingatiNya.

Namun, jika kita membiarkan diri kita terdedah tanpa perlindungan, pastinya itu menjadi peluang keemasan kepada syaitan yang opportunist.

Jika kita tidak menjadikan Allah sebagai pelindung, maka syaitan itu sendiri akan menjadi 'pelindung' kita lalu berlepas tangan dengan di akhirat nanti apabila dipersoalkan.

(pujukan orang2 munafik itu) seperti (pujukan) syaitan ketika ia berkata kepada manusia, 'Kafirlah kamu!' Kemudian ketika manusia itu menjadi kafir ia berkata, 'Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu, kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan seluruh alam.
(QS 59:16)

 Wallahu a'lam.

No comments: