Friday, January 28, 2011

Az-Zahra

Salam.






Setelah Fatimah az Zahra meningkat dewasa, telah tiba masanya untuk dia mendirikan rumah tangga. Dia menjadi seorang wanita yang solehah dan cantik lagi beriman. Cintanya pada Allah sangatlah tinggi. Kehidupannya yang susah membuatkannya tidak pernah merungut malah menyerahkan kepada Allah untuk menentukan. 


Lalu, apakah yang dia telah bersedia untuk mendirikan rumah tangga, dia melilau2 mencari teman hidup di jalanan? pastilah tidak :) adakah dia sibuk2 menjaja kebaikannya di khalayak ramai supaya diminati ramai? pastilah tidak. :)


Kemudian sahabat2 Rasulullah yang bukan calang2 hebatnya seperti Abu Bakar as-Siddiq dan Umar al-Khattab datang bertemu Rasulullah untuk meminang Fatimah az-Zahra.


Apabila Abu Bakar bertemu Rasulullah untuk meminang Fatimah, Rasulullah meminta supaya diberikan masa untuk berfikir. Namun, Abu Bakar tahu bahawa lamarannya ditolak.


Kemudian, Umar al-Khattab mencuba nasib. Jawaban yang sama diterima oleh Umar. Lalu Umar tahu bahawa lamarannya juga ditolak.


Sahabat2 meminta Ali bin Abi Thalib pula meminang Fatimah. Ali bin Abi Thalib pun pergi bertemu Rasulullah...


Lalu, Ali yang datang berjumpa dengan Rasulullah tersipu-sipu menyatakan isi hatinya. "Ya Rasulullah, sesungguhnya aku terkenangkan Fatimah."


Rasulullah dengan tersenyum menyatakan, "Selamat Datang!" Ternyata Rasulullah menerima lamaran Ali bin Abi Thalib untuk anaknya, Fatimah.


Rasulullah sebagai ayah sangat mengenali anak perempuannya Fatimah. Rasulullah tahu bahawa sememangnya  Fatimah menyukai Ali sejak kecil lagi kerana mereka merupakan teman sepermainan. Dan atas sebab itu juga Rasulullah menantikan lamaran Ali untuk anaknya, Fatimah sungguhpun sahabat rapatnya Abu Bakar dan Umar masuk meminang dahulu.

Abu Bakar dan Umar bukanlah sahabat yang calang2. Mereka merupakan nama sahabat yang disebut sebagai 10 orang yang dijamin syurga. Orang yang dijamin syurga bukanlah mereka yang cikai2. betul tak?

Apabila Rasulullah menantikan lamaran Ali bin Abi Thalib, sepertinya Rasulullah itu merupakan ayah yang saaaaangat prihatin dengan anak perempuannya, saaaangat mengenali anak perempuannya sehinggakan dia tahu isi hati anaknya. Dia tahu Fatimah mencintai Ali bin Abi Thalib. 

Sweetnye Rasulullah! :) and of course, sweetnye cinta Fatimah dan Ali. :)


p/s: Rasulullah tak melarang kita mencintai seseorang. malah dia menggalakkan. tapi, cinta itu perlulah berdasarkan cinta kepada Allah. bukanlah cinta yang tak berdasar sehingga membuatkan kita lupa dengan Allah dan merasa terawang-awang dengan cinta tu. 


cinta itu fitrah tapi fitrah itu mendekati kesucian dan bukan kehinaan. 


Wallahu a'lam

3 comments:

a.j. said...

=) cantik sekali.

Unknown said...

salam. kalau salah minta tegur. :)

a.j. said...

enti betul