Friday, September 30, 2011

Indahnya hidup bersama Ilahi

Dakwah Rasulullah bukanlah terbina dengan karpet merah atau limpahan permata. Tetapi ia adalah satu jalan yang dilalui Rasulullah dengan penuh duri dan kesusahan.

Sebelum Baginda diterima oleh masyarakat Madinah, sebelum perjanjian Aqabah 1 dan 2 tertulis, apakah yang dilakukan oleh Rasulullah? Apakah yang dilalui Rasulullah? Marilah kita telusuri kembali kecekalan baginda dalam kitab2 sirah...

Antaranya adalah perjalanan baginda ke Thaif yang penuh dengan darah dan peluh.

Selama 10 hari baginda di sana, Baginda telah bertemu dengan pemuka di sana. Namun, baginda dihalau oleh mereka. Insan yang mulia itu dihalau oleh orang-orang bodoh sambil diteriak-teriak dan dicaci-maki.

Mereka dengan hati busuk berdiri di tepi-tepi jalan dan melemparkan batu ke arah badan mulia Rasulullah.. sehingga darahnya yang suci mengalir ke kaki yang mengering di tanah. Bercucur darah yang mengalir namun mereka tanpa rasa kasihan terus membaling batu.

Zaid bin Harithah yang menemani baginda berusaha sedayanya untuk melindungi kekasih Allah yang mulia sehinggakan beliau sendiri tercedera dek batu tersebut.

Lalu, Rasulullah dan Zaid berlindung di kebun terdekat milik Utbah dan Syaibah bin Rabi'ah. Setelah merasa tenang, baginda memanjatkan do'a yang masyhur yang menunjukkan kesedihan atas kekerasan yang diterima oleh baginda:

"Ya Allah, kepada-Mu aku mengadu kelemahanku, kurangnya kesanggupanku dan kerendahan diriku berhadapan dengan manusia. Wahai yang Maha Penyayang di antara semua yang penyayang, Engkaulah pelindung bagi yang lemah dan Engkau jualah pelindungku. 
Kepada siapakah diriku hendak engkau serahkan? Kepada orang jauh yang berwajah bengis terhadapku, ataukah kepada musuh yang akan menguasai diriku?
Asalkan Engkau tidak murka kepadaku, semuanya itu tidak aku hiraukan. Namun, nikmat yang Engkau limpahkan kepadaku sungguh lebih besar.
Aku berlindung kepada sinar cahaya wajah-Mu yang menerangi kegelapan dan mendatangkan kebajikan di dunia dan akhirat, dari murka-Mu yang hendak Engkau timpakan kepadaku.
Hanya Engkaulah berhak meredhai. Sungguh, tiada daya dan kekuatan apa pun selain atas perkenan-Mu" 
Tenang.

Tenang hati menyerahkan segalanya pada Allah. Tergantungnya kita pada Allah moga-moga  sepertinya Rasulullah...

Ujian yang diterima oleh Rasulullah sungguh-sungguh lebih besar dari diri kita semua. Pabila baginda diuji, hatinya tetap pada jalan Allah dan berserah bulat-bulat pada Allah...

Mendidik hati semamangnya sukar. Tetapi disebaliknya adalah kemanisan iman dan keindahan syurga.

Semoga hati-hati kita dekat padaNya sepanjang kita menjalani kehidupan...

No comments: