Tuesday, August 16, 2011

Best ke jadi org cantik?

Best ke jadi org cantik? eheh. tanye balik.

Cuma minda tibe2 terbuka bila ada perbualan yang tak disangka-sangka dengan adik lelaki yang num 2, Najid. Dia baru balik dari keje kat UIA Nilai masa tu... tunggu nak masuk Darul Qur'an balik untuk ijazah.

Masa tu tengah YM dengan kawan yang medic gak. Tertanya pasal kakak dia, "Dah ada org masuk meminang ke?". And dia cakap, "Tak de lagi...". Dan sebagai yang baik dan menjaga kebajikan (ecewah!), kita pun memberi kata semangat, "Banyak-banyakkan bersabar. Pastinya Allah telah menyediakan pasangan yang terbaik untuk kakak awak.."

Dan entah macam mana masa berbual dengan Najid tu, bercerita pasal kakak kawan tu...

Kakak kawan tu nak kata tak cantik, tak juga. Kakak tu paling cantik antara adik beradiknya dan berkulit cerah. At least itu apa yang kita nampak dalam gambar. Ramai juga yang nak dijadikan calon. Tapi tu la.... ada je yang tak kena sampai tak bernikah lagi sampai sekarang. hm... jodoh, kita tak tau... Allah yang menetapkan bila, siapa dan bagaimana...

Pastu, ada masalah dengan pekerjaan. Sampai sekarang juga menganggur. Tak dapat keje. Try apply jadi guru ganti pun tak dapat. uhuk.

Sedikit coretan dari kitab Cinta Allah;

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan dia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya..."
(QS 2:286)

Cantik rupa, tak semestinya jodoh juga akan datang bergolek... cantik rupa, tak semestinya rezeki juga datang cam tu je...

Apa yang penting? Kerjasama!

Aa... tu penting juga. Tapi apa yang penting di sini adalah kesediaan hati dan jiwa untuk menerima segala ujian Allah. Kita diberikan kelebihan sebagai ujian dan kekurangan yang juga sebagai ujian.

Apa yang kita pelajari dari kakak kawan tu adalah walaupun dia ditimpa banyak ujian yang kadang-kadang boleh menggugah iman dan perasaan, dia merupakan hamba Allah yang banyak berdoa dan solat. Kawan itu sendiri ceritakan dia kadang-kadang termuhasabah melihatkan sikap kakaknya yang sangat bergantung pada Allah.

Dan sikapnya yang berserah pada Allah ini sangat menyentuh hati kita dan membuatkan iman kita tertanya, "Adakah kita juga berakhlak sepertinya?"

Adilah: Terlalu banyak nikmat tapi banyak juga komplen....

No comments: