Thursday, May 19, 2011

Kite sayang guru kite~

Masa tadika:

hi.. suka sangat dengan nasyid yang ustazah ajar. Kite masih ingat lagi nasyid cam ne nak amek wudhuk, nasyid pasal anak-anak Nabi. Kadang-kadang nyanyi sorang-sorang bila boring. Haih~ cam nela ustazah sekarang.

+ dulu kena marah dengan Ustazah sebab suka sangat berjalan-jalan tak tentu pasal. he. Sori ustazah. nakal la kite dulu.

+paling best bile time ustazah ajar do'a. Kite mesti dah hafal dulu do'a tu sebab ibu babah selalu ajar do'a.

+Kadang-kadang kite tengok gambar masa tadika dulu. Ada ustazah punye gambar sekali. Cam ne la muka ustazah sekarang ye?

Masa sekolah rendah:

Oh. Banyaknye kisah dengan cikgu sekolah rendah. Baik dan buruk.

+ Kena rotan dengan Cikgu Amran! Kite tak sengaja tak berhimpun masa nak balik. nge~ tapi masa Cikgu Amran nak rotan, dia tanye dulu, "Nak kuat ke perlahan?". He he. Mestila kita cakap "perlahan". Dan tak sakit plak tu.

+ Kena isap puting baby. hu hu. Dengan Cikgu Amran juga. Sebabnya tak guna tanda baca dengan betul. Rasanya tak letak nokhtah kat hujung ayat. Tu je... tapi, kena juga isap puting baby.

+ Kena rotan kat tangan. Dengan Cikgu Amran juga. haih~

Masa sekolah menengah:


Kite budak baik masa sekolah menengah~ he he


+ Tapi kita ingat ada cikgu perempuan ni, cakap ibu kite cantik. Then, kite ingat sampai sekarang muka cikgu tu. hi hi


* Best juga kadang-kadang bila ingat balik memori di kala muda-mudi dulu. Harap-harap memori tu akan kekal sampai kite tua. 


* Mereka adalah manusia-manusia yang banyak berjasa kat kite. Mereka antara manusia yang membentuk kite sehinggalah kite jadi seperti sekarang.


* Terima kasih guru. Semoga Allah membalas jasa korang dengan ganjaran yang setimpal. 


Dan di UIA:


Murabbiah kite... 


+ Mereka yang mengajar kite mengenal Islam yang sebenarnya. Tahu apa itu tujuan hidup, dari mana kite datang dan ke mana kite akan pergi. Dan di sini kite belajar apa itu sahabat, apa itu ukhuwwah, dan apa itu Cinta...


+ Dulu kite hanya tahu kewujudan dan sifat Allah. Tapi murabbiah kita mengajarkan Cinta dan kasih sayangNya. 


+ Dulu kite tak kisah pun sunnah Rasulullah. Tapi murabbiah kite yang mengajarkan keindahan sifat Rasulullah dan keasyikan rindu padanya.


+ Dulu kite tak tahu kite ada saudara di seluruh dunia. Murabbiah kite yang memperkenalkan kite pada mereka dan mencintai mereka.


+ Dulu hati kita kosong dengan pengertian akhirat dan asyik dengan dunia. Tapi murabbiah kite mengajarkan kita keabadian akhirat dan sebentarnya dunia.


+ Dulu kite selalu pesimis dengan hidup. Tapi murabbiah kite mengajarkan ketetapan Allah itu yang terbaik dan optimislah dengan kehidupan.


*Sayangnya dengan semua..! 

6 comments:

a.j. said...

Ustazah Hasni. Ustazah Ruhana. Ustaz? Tak ingat Ustaz di Samad dulu. GARANGG!!!

Bila dah masuk uni, baru sedar betapa wajarnya teguran Ustaz & Ustazah dulu2.

Aduh, kena bukak usrah dalam Samad lepas ni. Macam mane nak masuk? Dikyan dah tinggalkan samad. Alwi dah tinggalkan Samad. Aduh, terlambat jumpa D&T, rasa sia2 pulak masa di Samad. Lagha dengan kehidupan, muzik, mejik, spray painting, komik video game.

Sekarang ni, kalau boleh diulangi kembali masa, nak bertempek dgn Ust. ngn Ustz. je. Dengar pendapat mereka. Banteras jahiliyah, hidupkan kelab pelajar islam. tubuhkan usrah, dan tarik manusia2 dgn liqa', makanan, liqa', makanan, liqa' dan makanan.

..

Yang dah lepas, lepas. Allah maha penerima taubat.

Wallahua'lam

Selamat hari guru, setiap hari adalah hari guru.

Bintu Rafee said...

kalau nak buat usrah kat sekolah, try cari siapa AJK untuk daerah tu.

Kitorang kat UIA kuantan ada pegang beberapa sekolah. Kire yang jadi naqibahnye sama ada geng KBM atau kitorang sendiri.

* Nak jadi perintis ke?

a.j. said...

=) di Sarawak ni unik skit. nanti kalau ada peluang ana kongsikan. tapi bukan disini.

Bintu Rafee said...

inshallah... banyak ilmu yang perlu dituntut dari ustaz nampaknya :)

a.j. said...

eh takdenye. subhanallah. Ana yang aseef ni. Tumpang nasib je. nak panggil ikhwah pun, belum tentu layak lagi.

Only Allah knows what is there left out of me.

Ya tawwab. tub a'layna.

....

Hurmp. jap tumpang tanye. ukhti tau tak bila himpunan mahasiswa? ana dan sahabat tengah mencari date nya

Bintu Rafee said...

oh. tak pasti plak. Biasanya kalau ada apa2 update akan dapat emel dari yahoogroup. Kat web mana2 ad publish tak?